Planter og alt det andet "værk",
der interesserer mig

Postkort fra Maldiverne #1

Kun 3 dage inde i ferien har vi allerede oplevet rokker, en havskildpadde og en solskoldning!

Vi bor på hotellet Season Paradise på øen Thulusdhoo ca. 30 minutter i speedbåd fra Malé.

Alle billeder har jeg (eller min veninde) selv taget, og de er uredigerede.

Dag 1

Vækkeuret ringede 8.30, som er 5.30 dansk tid. Det var sat til at ringe, fordi vi skulle nå at overfalde morgenmadsbuffeten indenfor det angivne tidsrum 7.30-9.30. Min veninde Anine havde været vågen siden klokken ca. 4.00 efter morgenbøn, men jeg havde sovet tungt i ca. 11 timer. Efter et døgns samlet rejsetid fra Danmark, var det fremragende. Et døgn, der i øvrigt blev indledt med mig flyv-hoppende ind i metroen i København kl. 4.00 om natten for at nå frem i tide. Aldrig har jeg været mere ninja. Det kunne kun blive en god rejse!

God ferie er lig med god morgenmadsbuffet (jeg fik også en omelet og ca. 10 mini glas ananasjuice)

Vi stod op og gik i gang med at opleve Maldiverne dag 1 (egentligt dag 2, men den dag, du ankommer, hvor du er så træt, du ikke ved, hvem du selv er, tæller ikke). Vi gav os i kast med morgenmadsbuffeten, der bestod af en god blanding af indisk (ris, daal, karry), vestligt (brød, marmelade, omelet, cornflakes) og Mias favorites (vafler og pandekager). Tænk at de havde tænkt på mig på den måde.

Efter 10 lag solcreme bevægede vi os ned på stranden, som ligger lige udenfor hotellets døre. Vejen derhen går gennem en lille passage med hvidt sand og høje palmetræer, der om aftenen er beklædt med lyskæder.

Hotellets “forhave” set fra roof top

Da det er en muslimsk ø, skulle vi bevæge os lidt ned ad stranden for at ramme “bikini beach”, hvor turister må plaske rundt i badetøj. Der har ikke været overrendt med turister nogle af dagene, selv i dag var der kun en håndfuld italienere og danske piger, der skreg “juhuuu” på en vandscooter. De levede livet.

Vi har nemlig tilfældigvis ramt et tidspunkt, der ikke er overrendt af mennesker. Fantastisk! Masser af rum til at grine af egne vitser og tage billeder af paradiset foran os.

En af strandene på Thulusdhoo

Senere gik vi op til poolen, som vi havde for os selv. Selve hotellet er en lidt intetsigende gul kassebygning, men poolområdet på øverste etage hiver den op på et helt andet niveau. Der er behagelige liggestole, ro og en meget smuk infinity pool med udsigt over hele den ene del af øen. I begejstring kom jeg til at svømme så meget, at mine arme i dag er slappe og tunge (altså mere end normalt).

Mig i infinitypoolen

Senere gik vi en tur rundt omkring øen og kiggede i små kiosker, som havde lidt frugt, snacks og sodavand. På den der måde, hvor alt er støvet og nok 2 år for gammelt, men alligevel er du fascineret af det hele. Vi faldt i snak med flere lokale, som var utroligt søde og guidede os til gode sodavand og fortalte om ramadanen. Der var også en lokal kvinde, der sneg sig op på mig, mens jeg stod og tog billeder af en smuk blomst, med et skævt smil, der signalerede: “mærkelige turister. Har de aldrig set indiske figentræer vokse ud af cementvægge før?”. Nej, det har vi ikke – og vi kan lide det!

Vi drak kokosnødder på en strand, og det var den gode, forfriskende slags. Ikke den, der smager af sure sportssko.

Vores mission for dagen var at “finde den der bro”, vi kunne se, der gik langt ud i vandet. I øvrigt en meget lidt intens mission, der afspejler afslappetheden i 32 graders varm ferie. Vi satte os ude på broen sammen med en håndfuld andre, der gjorde klar til at se solnedgangen derfra, og ca. 2 minutter efter vi havde sat os, svømmede flere gigantiske mørke rokker forbi under os i det mest krystalklare vand.

“Den der bro”

Jeg sad tilfældigvis og filmede ned i vandet, da Anine brød ud: “shit, en rokke!”.  Vi så på vores første dag rokker (både stingrays og mantarays), en hajlignende fisk, flagermus, gekkoer, vilde kaniner (wtf?), en ordentlig røvfuld tiggende katte og krabber – både de små hvide eremitkrebs og nogle ordentlige sataner, der ellers kun bor i mine mareridt. Der må de i øvrigt gerne forblive.

Vi så solnedgangen fra broen, og vi er ved at have regnet den ud hernede. Vent ca. 30 minutter efter at solen er gået helt ned, og himlen ser grå og halvfesen ud, og lige når du er ved at opgive og vende hjemad, så laver himlen det smukkeste orange lysshow med rosa fartstriber til dig.

Nu er vi klar til endnu en ny dag med røde skuldre (og bryst, mave, arme, ben…), men også med sol, varme, verdens smukkeste vand, palmer, ro og lykke. Og så har jeg snorklet for første gang i mit liv OG set en halvskildpadde i dag! Mere om det senere.

Maldiverne. Sikke en gave.

image_print

DEL

6 reaktioner

1. Dejligt med en skøn rejsebeskrivelse fra globetrotteren.
    God ferie, og så håber jeg, at den fortsat bliver fuld af skønne oplevelser.